رییس دانشگاه علم و فرهنگ از کاهش 30 درصدی شهریه متغیر دروس عمومی و برگزاری امتحانات این دانشگاه در تمامی مقاطع به صورت مجازی خبر داد
تشکیل صندوق ویژه حمایت از دانشجویان آسیب دیده از کرونا، برگزاری جلسات دفاع به صورت مجازی، ارائه خدمات مشاوره رایگان به دانشجویان و خانوادههای آنان، تصمیم به برگزاری امتحانات دانشگاه به صورت مجازی در تمامی مقاطع تحصیلی و کاهش30 درصد از شهریه متغیر دروس عمومی دانشجویان این دانشگاه از جمله برخی از اقدامات مهم دانشگاه علم و فرهنگ در دوره کرونا بوده است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ؛ سید سعید هاشمی -رییس دانشگاه- گفت: با توجه به شرایط موجود به دلیل ویروس کرونا، با دورهای سخت و پرچالش رو به رو بودیم ولی به لطف خدا و همکاری همهجانبه اساتید محترم، دانشجویان عزیز و کارکنان پرتلاش دانشگاه، این چالشها به تجربیات ارزشمندی تبدیل شد و خوشبختانه ترم جاری ازهمان تاریخ تقویم آموزشی 16 فروردین ماه آغاز گردید و با تلاش حداکثری و میانگین قابل قبولی از کیفیت آموزشی در حال اتمام است و تمامی امتحانات این دانشگاه در تمامی مقاطع نیز به صورت مجازی برگزار خواهد شد که اطلاعیههای مرتبط توسط معاونت دانشجویی و تحصیلات تکمیلی صادر شده است.
هاشمی گفت: درترم جاری دانشگاه، بیش تر کلاسها به صورت مجازی تشکیل شد و کلاسهای عملی،کارگاهی و آزمایشگاهها نیز از 17 خردادماه به صورت حضوری با برنامهریزی حضور محدود برای دانشجویان و رعایت تمامی پروتکلهای بهداشتی درحال اجراست. همچنین بیشتر دروس عمومی دراین ترم به صورت آفلاین ارائه شد و با توجه به نشستهایی که با دانشجویان و فعالان دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، داشتیم، تصمیم گرفته شد با توجه به ارائه آفلاین برخی از دروس عمومی، 30 درصد از شهریه متغیر همه دروس عمومی کاهش پیدا کند.
رییس دانشگاه علم فرهنگ گفت: با توجه به شرايط موجود، دانشگاه با الكترونيكي كردن فرايندهاي مربوط به دفاع از پاياننامه و رساله، بستر برگزاری جلسات دفاع را به صورت مجازي فراهم كرده است و اين فرايندها فعلا به صورت پايلوت در دانشكده فنی-مهندسی درحال اجراستکه امیدواریم پس از رفع مشكلات احتمالی، این مدل در سایر دانشكدههای این دانشگاه نیز عملياتی گردد.
وی تاکید کرد: تلاش زیادی انجام شد تا کیفیت آموزشها ارتقاء یابد و تاکنون بیش از 8000 فایل جهت آموزش به صورت آفلاین در سامانه مدیریت یادگیری توسط اساتید به صورت نوشتاری، فایلهایpdf یا پاورپوینت، فیلم، صوت و تصویر آپلود شده است. بالاترین تعداد شرکت کننده در سامانه آموزش آنلاین به صورت همزمان 1500 نفر، ميانگين تعداد دانشجوي حاضر در سامانه آموزش برخط در يك روز هفته 2868 نفر و بيشترين تعداد دانشجوي حاضر در سامانه آموزش برخط در يك روز هفته نیز 4301 نفر بوده است که خوشبختانه مشکل خاصی ایجاد نشده است.
هاشمی درخصوص روند کلی مجازی شدن آموزشهای دانشگاه گفت: دانشگاه علم و فرهنگ ازهمان اواسط اسفندماه1398(همزمان با خطر همه گیری بیماری کرونا)کار مطالعاتی راه اندازی آموزش مجازی و بررسی گزینههای مختلف برای اجرای آموزش مجازی را آغاز کرد و در نهایت با انتخاب نرمافزار Moodle به عنوان سیستم مدیریت یادگیری و Adobe Connect به عنوان سیستم کلاس غیرحضوری برخط (آنلاین) عملیات پیاده سازی این دو سیستم آغاز گردید و تست کلاسهای غیرحضوری برخط (آنلاین) نیز پیش از شروع رسمی کلاسها و درتعطیلات فروردین با میانگین مشارکت 85 درصدی اساتید و دانشجویان در محیط ادوبی کانکت انجام شد.
وی درخصوص کیفیت آموزشهای مجازی این دانشگاه گفت: از آنجا که برای آماده سازی زیرساختهای دانشگاه جهت ارائه آموزشهای مجازی مدت زمان کوتاهی آن هم در تعطیلات فروردین ماه فرصت داشتیم، طبیعی است با چالشهایی هم رو به رو بودهایم ولی دانشگاه علم و فرهنگ نیز همسو با تمام دانشگاههای کشور، توان حداکثری خود رابرای برپایی به موقع کلاسها وهمچنین افزایش کیفیت آموزشهای مجازی انجام داد و لذا از همان تعطیلات فروردین ماه آموزشهای لازم برای اساتید و دانشجویان آغاز گردید و سامانه آموزش غیرحضوری برای تمامی برنامههای درسی نظری دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) در مدت زمان حدود 7روز کاری توسعه یافت.
هاشمی از تعطیلی شرکتهای سرویس دهنده سخت افزاری و نرم افزاری، ذهنیت منفی دانشجویان نسبت به آموزش مجازی به دلیل آشنانبودن با فرآیند یادگیری در بستر مجازی، آشنا نبودن اساتید با این سیستم، مشکلات دسترسی برخی از دانشجویان به کامپیوتر شخصی یا لپتاپ و استفاده بسیاری از آنها از موبایل برای بهرهگیری از آموزش مجازی و همچنین پایدار نبودن اینترنت کشور و افت مرتب پهنای باند به عنوان مهم ترین این چالش ها اشاره کرد و افزود: به تدریج مشکلات کمتر شد و با ارائه آموزشهای لازم توسط کارشناسان فنی اداره فناوری اطلاعات دانشگاه به اساتید و دانشجویان در اشکال مختلف شامل فیلمهای آموزشی و فایلهای راهنما شامل فایل ویژه اساتید جهت کار با سامانه LMS،فایل ویژه اساتید جهت تهیه محتوای آموزشی مناسب و فایل ویژه دانشجو جهت کار و استفاده از سامانه LMS و همچنین رفع مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری این دورهها به ثبات نسبی در کیفیت رسیدند.
رییس دانشگاه علم و فرهنگ در خصوص فعالیتهای فرهنگی دانشگاه در ایام کرونا گفت: به منظور حمایت از دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ، صندوق ویژه حمایت از دانشجویان آسیب دیده از کرونا در معاونت دانشجویی – فرهنگی این دانشگاه تشکیل شدکه تاکنون بیش از 400 دانشجو در آن ثبت نام کردهاند و از تخفیفهای هدفمند برخوردار شدهاند که این رقم جدای از تخفیفهای قانونی و سالانه است که معمولا به دلیل معدل بالا یا فعالیتهای فرهنگی و ورزشی به دانشجویان تخصیص داده میشود.
هاشمی، چاپ هشت نشریه تخصصی دانشجویی، تشکیل پویشهای دانشجویی، برگزاری مسابقات کتابخوانی،تولید پادکستهای فرهنگی، برگزاری مسابقات مجازی و برگزاری نمایشگاههای هنری و فرهنگی را از جمله فعالیتهای اثربخش حوزه دانشجویی- فرهنگی دانشگاه دانست و افزود: نقد مجازی هفت فیلم در حوزه روانشناسی، برگزاری بیش از ده مسابقه علمی، برگزاری ده وبینار فرهنگی و تخصصی، برگزاری هفته های تخصصی گرافیک و نقاشی و جلسات معرفی کتاب توسط بسیج، انجمنها و کانونهای علمی دانشجویی دانشگاه در دوره کرونا انجام شده است.
وی افزود: با توجه به تغییر سبک زندگی و همچنین استرس ناشی از بیماری کرونا جهت جلوگیری از ایجاد تنش روحی و مسائل روانشناختی برای دانشجویان و خانوادههای آنان، مرکز مشاوره دانشگاه خدمات رایگان به صورت مجازی و تلفنی ارائه نموده است که کانونها و انجمنهای مرتبط با سلامت همکاری نزدیکی با آنان دارند.
هاشمی گفت: ايجاد ساختار مناسب برای توليد محتوای الکترونيکی، توليد دروس الكترونيكی به منظور ارائه در دورههای آموزش الكترونيكی (رسمی و كوتاه مدت) و همچنين در اختيار قراردادن اين توليدات برای استفاده در ساير مؤسسات آموزش عالی از برنامه های آتی دانشگاه برای فعالیت در بستر مجازی است.
وی همچنین تجزيه و تحليل بازخوردهای آموزشی و فرهنگی را به منظور برنامهريزی جهت برگزاری دورههای رسمی یادگیری الکترونیکی با رفع کاستیها و اخذ مجوزهای لازم از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را از دیگر برنامههای آتی این دانشگاه دانست و اظهار امیدواری کردکه انشاالله به زودی سلامتی به جامعه بازگردد و تجربه ارزشمند آموزشهای برخط و فعالیتهای فرهنگی مجازی نیز در کنار آموزشها و فعالیتهای عادی به عنوان یک ظرفیت خوب استفاده گردد.